Kıl Dönmesi

Anüs bölgesinde bir çok sağlık sorunu ve hastalık olup, onlardan biride halk arasında Kıl Dönmesi olarak bilinen Pilonidal Sinüs problemidir. Daha çok genç ve orta yaş erkeklerin canını sıkın bu durum önlem alınmadığında maalesef çok bezdirici hale gelmektedir. Kendi kendine geçme imkanı olmadığı gibi her geçen gün ilerleme durumu olmaktadır. İlaç, krem gibi ürünlerle tedavisi mümkün olmayıp, mutlaka cerrahi müdahale gerektirmektedir. Bu konuda detaylara geçmeden önce sorunun neden ve nasıl kaynaklandığına bakmak istiyorum.

Pilonidal Sinüs Neden Olur?
Konuyu daha net anlamak için öncelikle sorunun yapısını anlamak gerekir. Pilonidal Sinüs İnternet’te yer aldığı şekilde kılların cilt dışına çıkamayarak cilt altına uzaması değildir. Ona kıl batması denir ve daha çok kadınlarda görülür. Kıl dönmesi ilse %95 kuyruk sokumu %5 göbek deliğinde görülen bir sorun olup, vücudun çeşitli yerlerinden genelde saçlardan dökülen kılların cildi delerek cilt altına girmesi şeklinde oluşur. Bir kılın girmesi ile birlikte oluşan giriş deliği diğer kılların da girerek cilt altında kıl yumağı haline gelmesine neden olmaktadır.

Kıl Dönmesi Nasıl Anlaşılır?

Öncelikle ilk başlarda ciddi belirti ve şikayeti olmadığını bilmelisiniz. Yani herhangi bir sorunum yok, bende Pilonidal Sinüs olmaz diye düşünmeyin. Özellikle oturarak çalışan, uzun süre araç kullanan biriyseniz mutlaka 15-35 yaş arasında dikkatli olmalısınız. İlk etaplarda herhangi bir belirtisi olmasa bile kuyruk sokumunda delik mutlaka görülmektedir. Yani ilk dikkat etmemiz gereken husus kuyruk sokumunda delik olmalıdır. Tabii ki delik denince kocaman bir delik beklemeyin bir yada iki kılın gireceği şekilde bir genişliği olmaktadır.

Makatta Akıntı ve Pis Koku: Bir başka belirti ile ilerleyen zamanlarda iç çamaşırın ıslak (nemli) ve pis kokması ile anlaşılır. Çünkü cilt altında biriken kılların sayısı arttıkça vücut harekete geçerek çeşitli önlemler almaktadır. İlk önlem olarak cilt altına giren yabancı maddeleri bir zar ile sararak onları ciltten uzak tutmaktadır. Tabii ki bu zar çok sağlam olmayıp, kişinin sert oturuşu ile patlama ve ezilme riski bulunmaktadır. Patlama yada ezilmesi ile kıllar serbest kalır ve cilde zarar verecek düzeye gelir. Vücudumuz tekrar bir hamle yaparak kılları eritmek için bir sıvı salgılamaktadır. Tabii ki kılları eritme imkanı olmayacaktır. Salgılanan bu sıvı cilt dışına çıkması gerekir. Bunun içinde kılların giriş deliklerini kullanır ve genelde günde 2-3 damla şeklinde dışarı çıkacaktır.

Makatta Ağrı ve Şişlik: Bir diğer belirti ise iltihap olup, yukarıda aktarmış olduğum sıvının cilt dışına çıkması her zaman mümkün olmayabilir. Çünkü giriş delikleri tıkanması halinde sıvı dışarı çıkamaz ve apse halini alır. Anüs bölgesinde şişlik ve ağrıya neden olan bu durum mutlaka acil müdahale edilerek boşaltılması gerekir. İltihabın boşaltılmasından 1-2 ay sonra ise tedai edilmesi gerekir.

Kıl Dönmesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Pilonidal Sinüs yukarıda da belirttiğim gibi kendi kendine geçen bir hastalık değildir. Mutlaka bir cerrah müdahale etmesi gerekir. Bunun için gidilmesi gereken bölüm Genel Cerrahi olup, imkanınız varsa doktor seçiminizi Proktoloji (Makat Hastalıkları) alanında uzmanlaşmış olanlardan yapınız.

Ücretsiz Muayene İçin IDEA
Türkiye’nin en gelişmiş Proctoloji merkezlerinden biri olan IDEA makat hastalıkları alanında SGK mensubu tüm hastalara ücretsiz muayene imkanı sağlamaktadır. Türkiye’nin en büyük 4 şehri İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa’da yer alan kliniklerimize randevu alarak gelebilirsiniz.

Ameliyatsız Kıl Dönmesi ve Mikro Sinüsektomi
Pilonidal Sinüs tedavisinde mantık cilt altında giren kılları ve mutlaka onları saran zar, kapsül birlikte çıkarılması gerekir. Ameliyatsız tedavilerde yapılan kılları çıkarma işlemi yeterli olmamaktadır. Ameliyat olunması gerektiğinde ise en avantajlı olanı seçmelisiniz. Şimdi dize iki farklı teknikten bahsedeceğim.

Mikro Sinüsektomi Ameliyatı
Dünya genelinde kıl dönmesi ameliyatı olarak yaklaşık 50 farklı teknik denenmiş olup, halen tam olarak en başarılıya ulaşılamamıştır. Fakat günümüzde en çok tercih edilen Mikro Sinüsektomi olup, hastane, ameliyathane gereği olmadan klinik ve hatta doktor muayenehanesi ortamında kolayca yapılmaktadır. Sadece 2 ile 4 cm alanda yapılan kesi ile cilt altında biriken kıl, tüy kapsülü ile birlikte çıkarılmaktadır. Op. Dr. Atilla KAYA tarafından geliştirilmiş olan bu yöntem lokal anestezi ile birlikte sadece 5 dakika içinde yapılmaktadır. Narkoz gerekmediği için hastanede yatma, iş gücü kaybı gibi sorunlarda yaşanmaz. Hasta aynı gün evine, işine dönebilmektedir.

Kıl Dönmesi Ameliyatı İzle
Uygulamamın nasıl yapıldığını görmeniz ve klasik yöntemlerle arasındaki ciddi farkı anlamanız için hazırladığımız video görüntülerini mutlaka izlemelisiniz.

Sinüsotomi
Son yıllarda özellikle ameliyatsız tedavi uygulamaları ön plana çıkması ile birlikte Pilonidal Sinüs hastalarında da bu yönde beklenti artmıştır. Bu alanda ilk gelişme doktorlarımızdan Op. Dr. Nizam Kurtdere tarafından gelmiş olup, Sinüsotomi adını verdiği uygulama ile kesmeden, dikiş atmadan soruna çözüm getirmektedir. Yapılışını kısaca aktarmak gerekirse RF (Radyo Frekans) ile sinüs delikleri 5-6 mm kadar genişletilmektedir. Bu deliklerden gidilerek tel fırça ve küret ile cilt altındaki kıl ve onu saran kapsül temizlenmektedir. Uygulama 10 dakika gibi kısa bir sürede yapılmakta olup, sonrasında pansuman yapılarak hasta evine, işine dönebilmektedir. Yine narkoz ve ameliyathane gerektirmediği için iş gücü kaybı yaşanmaz. Kişi tedavi sonrası 10-15 pansuman yapması gerekir. Bu süreçten sonra tamamen sağlığına kavuşur.

Op. Dr. Ergun Aygören Sorularınızı Cevaplıyor
IDEA Klinik olarak sadece ücretsiz muayene imkanı sunmuyor, aynı zamanda doktorlarımızla birlikte sorularınıza yanıt veriyoruz. IDEA Bursa Kliniğinde görev yapan doktorlarımızdan Genel Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Ergun Aygören kıl dönmesi ile ilgili sorularınızı bu sayfada yanıtlıyor. Sormak, öğrenmek istediklerinizi aşağıdaki soru ve yorum formundan iletebilirsiniz.

Kaynaklar

Add a Comment
  1. hocam yaklaşık senedir kuyruk sokunda kıl dönmesi var ilk zamanlarda çok şiddetli ağrılar ve akıntılar oluyodu şu anda fazla agrı vermiyo ama kaşıntı yapıyor sizce ne yapmamlazım çalışmıyorum maddi yondende sıkıntıdayım bana ne kadar masraf çıkar bu tedavide

1. Arif: Halk arasında kıl dönmesi olarak adlandırılan pilonidal sinüs hastalığında,olabilecek en küçük kesi ile yapılan,kişinin günlük yaşantısını etkilemeyen,tedavi ardından istirahat ya da pansuman gerektirmeyen microsinüsektomi diye adlandırdığımız yöntem ile çok kısa süre içinde yıllardır size akıntı,iltihap,kaşıntı yapan hastalığınızdan kurtulabilirsiniz.Sgklı hastalarımıza 980 tl dir.

2. Merhaba. Temmuz ayının başında kıl dönmesi ameliyatı oldum belden aşağısını uyuşturularak hatta ameliyattan sonra 15 gün sadece yüz üstü yatmıştım ama şuan dokturum yine tekrarladı dedi ve yine ameliyat dedi şimdi bu ameliyat yerine buradaki mikro tedavi uygulanabilirmi ?

1. furkan: Evet.Nüks pilonidal sinüs vakalarına lokal anestezi ile microsinüsektomi yöntemi uygulanabilir.Öncelikle muayene olmalısınız.Muayene ardından uygun görülürse aynı gün içerisinde tedavinizi çok kısa bir sürede olabilir ve ardından günlük yaşantınıza geri dönebilirsiniz.

3. Merhaba Hocam
    İki hafta evvel sağ kasığımda bir şişlik oluştu aniden, şişlikten ertesi gün ise sivilce gibi bir şey çıktı o bölgeyi sıktığımda ise iltihap aktı iltihap ile beraber sert bir cisimde çıktı (kıl gibi) ama tam olarak ne olduğunu anlayamadım iki gün sonra doktora gittim kıl dönmesi olduğunu söyledi ilaç ve krem tedavisi uygulamamı söyledi 1 haftadır kullanıyorum sürekli pansuman da yapıyorum fakat bir türlü kaybolmadı işin kötü yanı önümüzdeki haftaya düğünüm var her türlü tedaviye açığım fakat balayından sonraya ertelesem daha ciddi bir durum söz konusu olur mu ?

1. muayene etmeden kesin şudur diyemeyiz.muayene olduktan sonra ne yapılabilir bunun üzerine bilgi verecegiz.

4. Hocam merhaba kuyruk sokumumda kil donmesi var ve yaklasik 13 senedir bunu cekiyorum icten sislik oluyo kendi kendine delik bulup patlarsa rahatliyorum patlamadigindada 4 veya 5 keredirde hastanede lokal uyusturulup temizletiyorum tabiki anlik rahatlik sonra bir sure sonra tekrarliyor hatta yine ayni sorundan muzdaribim ve artik bundan kokunden kurtulmak istiyorum cokta korkuyorum oyuzdende bu zamana kadar ameliyat olmadim ne tavsiye edersiniz.

1. halk arasında kıl dönmesi olarak adlandırılan hastalık zaman zaman apseleşir.Sizin en kısa zaman içinde kalıcı bir tedavi olmanız gerek.

5. Kil dönmesi uyruk kemiğini sarmissa mikro sinussektomi ameliyati olunurmu

1. muayene ile kistin uzantıları belirlenir.

6. Hocam merhaba,
    Yaşım 29.Penis başının alt kısmında siğil gibi kabarcıklar vardı.Neredeyse de kendimi bildiğimden beri hep mevcut. Son 2 haftadır makat bölgemin yaklaşık 1-2 santim iç kısmında yaklaşık 2 milim çapında et parçası var. Makat kenarında da küçük 1 tane sivilce gibi kabarıklık var. HPV olabilir mi? makat içindeki rahatsız ediyor.

1. muayene etmeden ne olduğuna karar vermemiz mümkün degil.muayene öneririz.