Kıl Dönmesi

Anüs bölgesinde bir çok sağlık sorunu ve hastalık olup, onlardan biride halk arasında Kıl Dönmesi olarak bilinen Pilonidal Sinüs problemidir. Daha çok genç ve orta yaş erkeklerin canını sıkın bu durum önlem alınmadığında maalesef çok bezdirici hale gelmektedir. Kendi kendine geçme imkanı olmadığı gibi her geçen gün ilerleme durumu olmaktadır. İlaç, krem gibi ürünlerle tedavisi mümkün olmayıp, mutlaka cerrahi müdahale gerektirmektedir. Bu konuda detaylara geçmeden önce sorunun neden ve nasıl kaynaklandığına bakmak istiyorum.

Pilonidal Sinüs Neden Olur?
Konuyu daha net anlamak için öncelikle sorunun yapısını anlamak gerekir. Pilonidal Sinüs İnternet’te yer aldığı şekilde kılların cilt dışına çıkamayarak cilt altına uzaması değildir. Ona kıl batması denir ve daha çok kadınlarda görülür. Kıl dönmesi ilse %95 kuyruk sokumu %5 göbek deliğinde görülen bir sorun olup, vücudun çeşitli yerlerinden genelde saçlardan dökülen kılların cildi delerek cilt altına girmesi şeklinde oluşur. Bir kılın girmesi ile birlikte oluşan giriş deliği diğer kılların da girerek cilt altında kıl yumağı haline gelmesine neden olmaktadır.

Kıl Dönmesi Nasıl Anlaşılır?

Öncelikle ilk başlarda ciddi belirti ve şikayeti olmadığını bilmelisiniz. Yani herhangi bir sorunum yok, bende Pilonidal Sinüs olmaz diye düşünmeyin. Özellikle oturarak çalışan, uzun süre araç kullanan biriyseniz mutlaka 15-35 yaş arasında dikkatli olmalısınız. İlk etaplarda herhangi bir belirtisi olmasa bile kuyruk sokumunda delik mutlaka görülmektedir. Yani ilk dikkat etmemiz gereken husus kuyruk sokumunda delik olmalıdır. Tabii ki delik denince kocaman bir delik beklemeyin bir yada iki kılın gireceği şekilde bir genişliği olmaktadır.

Makatta Akıntı ve Pis Koku: Bir başka belirti ile ilerleyen zamanlarda iç çamaşırın ıslak (nemli) ve pis kokması ile anlaşılır. Çünkü cilt altında biriken kılların sayısı arttıkça vücut harekete geçerek çeşitli önlemler almaktadır. İlk önlem olarak cilt altına giren yabancı maddeleri bir zar ile sararak onları ciltten uzak tutmaktadır. Tabii ki bu zar çok sağlam olmayıp, kişinin sert oturuşu ile patlama ve ezilme riski bulunmaktadır. Patlama yada ezilmesi ile kıllar serbest kalır ve cilde zarar verecek düzeye gelir. Vücudumuz tekrar bir hamle yaparak kılları eritmek için bir sıvı salgılamaktadır. Tabii ki kılları eritme imkanı olmayacaktır. Salgılanan bu sıvı cilt dışına çıkması gerekir. Bunun içinde kılların giriş deliklerini kullanır ve genelde günde 2-3 damla şeklinde dışarı çıkacaktır.

Makatta Ağrı ve Şişlik: Bir diğer belirti ise iltihap olup, yukarıda aktarmış olduğum sıvının cilt dışına çıkması her zaman mümkün olmayabilir. Çünkü giriş delikleri tıkanması halinde sıvı dışarı çıkamaz ve apse halini alır. Anüs bölgesinde şişlik ve ağrıya neden olan bu durum mutlaka acil müdahale edilerek boşaltılması gerekir. İltihabın boşaltılmasından 1-2 ay sonra ise tedai edilmesi gerekir.

Kıl Dönmesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Pilonidal Sinüs yukarıda da belirttiğim gibi kendi kendine geçen bir hastalık değildir. Mutlaka bir cerrah müdahale etmesi gerekir. Bunun için gidilmesi gereken bölüm Genel Cerrahi olup, imkanınız varsa doktor seçiminizi Proktoloji (Makat Hastalıkları) alanında uzmanlaşmış olanlardan yapınız.

Ameliyatsız Kıl Dönmesi ve Mikro Sinüsektomi
Pilonidal Sinüs tedavisinde mantık cilt altında giren kılları ve mutlaka onları saran zar, kapsül birlikte çıkarılması gerekir. Ameliyatsız tedavilerde yapılan kılları çıkarma işlemi yeterli olmamaktadır. Ameliyat olunması gerektiğinde ise en avantajlı olanı seçmelisiniz. Şimdi dize iki farklı teknikten bahsedeceğim.

Mikro Sinüsektomi Ameliyatı
Dünya genelinde kıl dönmesi ameliyatı olarak yaklaşık 50 farklı teknik denenmiş olup, halen tam olarak en başarılıya ulaşılamamıştır. Fakat günümüzde en çok tercih edilen Mikro Sinüsektomi olup, hastane, ameliyathane gereği olmadan klinik ve hatta doktor muayenehanesi ortamında kolayca yapılmaktadır. Sadece 2 ile 4 cm alanda yapılan kesi ile cilt altında biriken kıl, tüy kapsülü ile birlikte çıkarılmaktadır. Op. Dr. Atilla KAYA tarafından geliştirilmiş olan bu yöntem lokal anestezi ile birlikte sadece 5 dakika içinde yapılmaktadır. Narkoz gerekmediği için hastanede yatma, iş gücü kaybı gibi sorunlarda yaşanmaz. Hasta aynı gün evine, işine dönebilmektedir.

Kıl Dönmesi Ameliyatı İzle
Uygulamamın nasıl yapıldığını görmeniz ve klasik yöntemlerle arasındaki ciddi farkı anlamanız için hazırladığımız video görüntülerini mutlaka izlemelisiniz.

Sinüsotomi
Son yıllarda özellikle ameliyatsız tedavi uygulamaları ön plana çıkması ile birlikte Pilonidal Sinüs hastalarında da bu yönde beklenti artmıştır. Bu alanda ilk gelişme doktorlarımızdan Op. Dr. Nizam Kurtdere tarafından gelmiş olup, Sinüsotomi adını verdiği uygulama ile kesmeden, dikiş atmadan soruna çözüm getirmektedir. Yapılışını kısaca aktarmak gerekirse RF (Radyo Frekans) ile sinüs delikleri 5-6 mm kadar genişletilmektedir. Bu deliklerden gidilerek tel fırça ve küret ile cilt altındaki kıl ve onu saran kapsül temizlenmektedir. Uygulama 10 dakika gibi kısa bir sürede yapılmakta olup, sonrasında pansuman yapılarak hasta evine, işine dönebilmektedir. Yine narkoz ve ameliyathane gerektirmediği için iş gücü kaybı yaşanmaz. Kişi tedavi sonrası 10-15 pansuman yapması gerekir. Bu süreçten sonra tamamen sağlığına kavuşur.

Op. Dr. Ergun Aygören Sorularınızı Cevaplıyor
IDEA Bursa Kliniğinde görev yapan doktorlarımızdan Genel Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Ergun Aygören kıl dönmesi ile ilgili sorularınızı bu sayfada yanıtlıyor. Sormak, öğrenmek istediklerinizi aşağıdaki soru ve yorum formundan iletebilirsiniz.

Kaynaklar

Add a Comment
  1. Merhaba kıl dönmesi şikayetim var tedavisi yaptırmak istiyorum aynı zamanda maka siğilinide tedavi ediyor musunuz
    op.dr ergun aygören
    kıl dönmesi ve siğil tedavisi yapıyoruz.05321522675 bilgi ve randevu için ulaşabilirsiniz.

2. İyi günler kıl dönemlerinde aynı gün işimize dönebilir miyiz benim izin sıkıntım var da bunu çözmek istiyorum
    op.dr. ergun aygören
    yapılacak muayene ardından aynı gün işlem olup olamayacağı planlanır.kistin boyutu yaygınlığı önemlidir.05321522675 iletişime geçebilirsiniz.