Kıl Dönmesi (Pilonidal Sinüs) Nedir? Neden Olur?

Tıbbi literatürde Pilonidal Sinüs olarak geçen hastalık halk arasında kıl dönmesi olarak bilinmektedir. Hastalık sıklıkla kıl batması sorunu ile karıştırılmaktadır. Bu karışıklığın ortadan kaldırılması ve sorunun ne olduğunun net bir şekilde anlaşılması için yazımızda kıl dönmesinin ne olduğu ve neden ortaya çıktığı bilimsel makalelerden ve İdea Klinik Genel Cerrahi uzmanlarından alınan bilgiler doğrultusunda aktarılacaktır.

Pilonidal Sinüs (Kıl Dönmesi) Nedir?

Kıl dönmesi kuyruk sokumu bölgesinde ortaya çıkan bir sorundur. Saçlardan ve vücuttan kopan kıllar, tüyler kendisine bir yol bularak kuyruk sokumu bölgesinden cilt altına geçer. Kullandıkları bu yola kıl giriş delikleri ismi verilir. Kılların cilt altında birikmesi sonucunda ise kıl dönmesi hastalığı oluşur.

Kıllar deri altında vücudumuz tarafından bir kapsül içerisine hapsedilir. İçi kılla dolu bi yapıya kıl dönmesi kapsülü ismi verilmektedir.

pilonidal sinüs

Kıl Dönmesi Neden Olur?

Kı dönmesine neden olan kıllar cilt altına bir anda geçmezler. Kılların kuyruk sokumu ve kalça bölgesine kalması zamanla ve kalçaların sürtünmesinin etkisi ile kılların cilt altına geçmesine neden olmaktadır. Yani hastalığın temel nedeni saçlardan ve enseden düşen kılların ve tüylerin kuyruk sokumunda kalmasıdır. Kılların burada kalmasının engellenmesi hastalığın da engellenmesi anlamına gelmektedir.

Kılların bölgede kalmasına ek olarak aşırı kilolu olmak ve uzun saatler oturmak kıl dönmesi riskini arttırmaktadır.

Yapılan araştırmalarda aşırı kilolu olan bireylerde %37, uzun süre oturmayı gerektiren mesleklerde çalışan bireylerde %44 oranında kıl dönmesi görülme riskini daha fazla olduğu tespit edilmiştir. (1)

Kıl Dönmesi Belirtileri Nelerdir?

Kıl dönmesi hastalığı ilk olarak kıl giriş deliklerinin ortaya çıkması ile kendisini gösterir. Sonrasında kılların cilt altında birikmesi ile birlikte kuyruk sokumu bölgesinde şişlik meydana gelir.

Bazı hastalarda kılların birikmesi apse oluşumuna neden olabilir. Normalde ağrı yapmayan kıl dönmesi hastalığı apse ile birlikte ağrı, akıntı ve ıslaklık gibi şikayetlere neden olmaktadır.

Akıntı cildin tahriş olmasına ve buna bağlı olarak kaşıntı şikayetinin de ortaya çıkmasına neden olmaktadır.

Kıl Dönmesi Neden Apse Yapar?

Vücudumuz yabancı cisim olarak tanımladığı kılları yok etmek için bir salgı salgılar. Bu salgının cilt dışına çıkamayıp deri altında birikmesi kıl dönmesi apsesinin oluşmasına neden olmaktadır.

Hastada apse oluşumu var ise ilk olarak acil bir şekilde apsenin boşatılması gerekmektedir. Apse boşaltıldıktan 1 2 ay sonra ise kıl dönmesi sorunu tedavi edilmelidir.

Apse tedavi edilmez ise fistül gibi zorlu hastalıkların ortaya çıkmasına uygun zemin hazırlanmış olur.

Kıl Dönmesi En Çok Kimlerde Görülür?

Pilonidal sinüs hastalığı erkeklerde kadınlardan 2 kat daha fazla görülmektedir. Erkeklerde ise genç nüfusta yani 25-35 yaş arası erkeklerde daha sık görülmektedir. Ayrıca aşırı kilolu olanlarda, hareketsiz bireylerde, aşırı terleme sorunu olanlarda ve fazla kıllı olan bireylerde kıl dönmesi sorununa daha sık rastlanmaktadır. (2)

Kıl Dönmesi Nasıl Geçer ?

Kıl dönmesi maalesef ki kendi kendine geçen bir sağlık sorunu değildir. Mutlaka doktor müdahalesi ile tedavi edilmelidir.

Tedaviye amaç kılların ve kılları saran kapsülün vücuttan çıkarılması ve sinüs boşluğunun temizlenmesidir.

Kıl Dönmesi İçin Hangi Doktora Gidilir?

Kıl dönmesi makat bölgesinde ortaya çıkan bir hastalıktır. Bu nedenle makat hastalıkları alanına yani proktoloji alanına başvurulmalıdır.

Proktoloji genel cerrahi dalının makat hastalıkları ile ilgilenen alt dalıdır.

Referanslar

1. Varnalidis, I., Ioannidis, O., Paraskevas, G., Papapostolou, D., Malakozis, S. G., Gatzos, S., … & Makrantonakis, N. (2014). Pilonidal sinus: a comparative study of treatment methods. Journal of medicine and life, 7(1), 27.